Sfaturi utile pt început

Noțiuni de bază

Tabulatură și sunetele

În Fotografia alăturată vă va prezenta notele fluierului ciobănesc.

Tabulatura aceasta este doar orientativă pentru că Instrumentele tradiționale nu au mod de joc unic, care s-a format prin consensuri academice. Pentru început aici avem o referință, pe care putem să ne bazăm. 

În cadrul tabelului vom distinge 4 forța de suflare. Acestea corespund cu primele 4 armonice (owertomuri).

Prima forță este echivalent cu prima octavă. A doua forță este a doua octavă. A treia forță schimba o cvintă fața de adoua octavă. A patra fiind octava a treia, are max do și re, restul sunetelor depind de posibilitățile fluierului

Important:

Primul DO al primei octave este subintonată 1-6

in octava adoua avem DO clar 1-5

ca urmare cantarețiiu autentici ccântă ori cu ruptur de octava, ori î-și asuma nota respectiva. pentru începători e bine de evitat, pentru avansați vom vorbi la stilistică,

În atenția muzicienilor clasici

Fluierul ciobănesc și cavalul sunt instrumente pe care am moștenit din tradiție. Ca urmare acestea necesită o abordare specifică foarte atentă, mai ales pentru cei care sunt socializați cu muzica clasică sau alte genuri muzicale mai obișnuite în mediile noastre.

Iată câteva aspecte a fluierului ciobănesc și a Cavalului în atenția muzicienilor clasici:

Nu sunt instrumente cromatice, ca urmare aceste instrumente au gamele specifice și tonalitățile specifice acordajului instrumentului. Aceste tonalități vor fi discutate într-un mediu mai avansat. Modulațiile se pot face prin prin schimbarea fluierului.

Totodată ca urmare nu au semitonuri. Există câteva excepții dar acestea țin mai mult de latura etnomuzicologică și de dialectele pe care le găsim în cadrul Muzicii tradiționale. Rămâne să cercetăm tabulatura instrumentelor.

Specificitatea sunetelor acestor instrumente, pe care îl regăsim în tabulatură, constă în câteva sunete microtonale care nu sunt în concordanță cu sunetele Muzicii clasice europene. Aceste sunete vor fi discutate prin tabula tură. Fenomenele micro tonale de genul blue-note, terță neutră septima neutra sunt specificitatea muzicilor tradiționale ale bazinului carpatic.Abordarea lor necesită multă umilință și exactitate.

Pe vremuri fluierele și cavalele tradiționale nu au fost acordate după sistemul internațional de 440-HZ. Pentru a le folosi în orchestră fluiere confecționate ulterior, și fabricanții, tind să fie acordate la acest sistem. Pentru intonarea corectă trebuie însă cunoscută formarea sunetului pe buze și trebuie să se obișnuiasca cu formarea soundului potrivit. Acestea sunt elemente stilistice și vor fi discutate la locul lor.